Guide: 3 metoder til at finde på indhold
Nu har vi lært det: Content is (still) King. Det stiller krav til din produktivitet, at du konstant skal give dine modtagere nyt indhold. Har du svært ved at finde på? Her får du 3 simple metoder til at idégenerere.
Du ved, at værdien af din markedsføring afhænger af indholdet (ellers skal du starte her).
Men hvordan bliver du ved med at finde på nyt, relevant indhold? Her får du 3 enkle og effektive metoder.
1. Identificer modstanden
Hvad forhindrer din målgruppe i at gøre det, du gerne vil have dem til (købe din vare, bruge din service, kontakte dig…)? Hvis du kan identificere alle de ting, der afholder din potentielle kunde fra at handle, har du et genialt udgangspunkt for at lave relevant indhold, der nedbryder barriererne.
LÉ MOSCH sælger accessories, blandt andet hårbøjler som har den ulempe, at de strammer bag ørerene. Den indsigt kom der en brugbar video-guide og emailkampagne ud af (sammen med en øget omsætning af hårbøjler).
2. Identificer årsagen
Efter samme logik kan du fylde en kasse med indholdsinspiration ved at liste alle tænkelige grunde til, at din målgruppe vælger dig. Meget har du sikkert på rygraden eller i baghovedet, hvis du lægger de små grå i blød et øjeblik.
Et god metode er at spørge systematisk efter hvert køb (eller hvilken som helst anden konvertering): ”Hvorfor valgte du at handle hos os netop i dag”?
På en webshop er det simpelt at stille spørgsmålet på kvitteringssiden og lade kunden svare i et fritekstfelt. Du kan også spørge i en email, som bliver sendt automatisk umiddelbart efter transaktionen - eller face-to-face hvis det er sådan, du møder dine brugere. Uanset metoden garanterer jeg, at du bliver overrasket over de guldkorn, du kan lægge i inspirationskassen og bruge som udgangspunkt for overbevisende indhold.
3. Brug tidligere indhold
”Det har jeg allerede skrevet om, så det gider mine modtagere ikke høre igen", tænker du måske. Jo de gør. For hvis du tror, dine modtagere ser alt hvad du laver og husker det ned i mindste detalje, tager du fejl. Du kæmper med et hav af andre afsendere om din modtagers opmærksomhed, så du skal hverken frygte eller være for fin til at bruge dit gode indhold igen.
Der skal få ændringer til at gøre tidligere indhold aktuelt. Du kan f.eks. skrive flere blogindlæg sammen til et nyt, opdateret indlæg eller tilføje et afsnit om seneste udvikling inden for emnet, du skriver om. Klip en ny scene ind i en film eller skift billedet i en SoMe-kampagne og giv den en ny vinkel.
Dette blogindlæg er i øvrigt en omskrivning af en lille del af et webinar, jeg har lavet om at skrive fængslende tekster.
Godt og relevant indhold starter i bund og grund med at kende og forstå sin målgruppe. Det er brugerundersøgelser en god metode til, og det har vi lavet et blogindlæg om.
Skal vi hjælpe dig med at skabe spændende indhold, der fører til handling? Kontakt os.