Få indsigt med brugerundersøgelser

Hvis du prøver at kommunikere til alle, så rammer du sjældent nogen. Når du kommunikerer, er det afgørende, at du ved, hvem du taler til. Uden indsigt i målgruppens interesser og behov, skyder du din kommunikation afsted i alle retninger. Skal du lykkes med dit indhold, skal du have en defineret målgruppe og vide, hvad målgruppen søger efter.

Hvorfor det er vigtigt, du kender din målgruppe

For de fleste virksomheder er marketingbudgettet ikke en uudtømmelig kilde, og derfor er det en fordel at vide, hvilke aktiviteter du får mest ud af at bruge din penge på. Det er vigtigt, at du kender din målgruppe, så du kan målrette dine markedsføringsindsatser til de segmenter, hvor købspotentialet er størst.

Hvor meget ved du egentlig om dine kunder eller om det marked, du befinder dig på? Ved du, hvilke holdninger der kendetegner din målgruppe, eller hvilke vaner kunderne har? Ved du, om din hjemmeside er overskuelig for brugeren?

Ryster du på hovedet til bare et af disse spørgsmål, vil du have gavn af en brugerundersøgelse. Den kan hjælpe dig med at blive relevant for dine kunder, og det kan ses på bundlinjen. Vi laver flere forskellige typer af undersøgelser til konkurrencedygtige priser.

Fordele ved at kende sin målgruppe

Lær målgruppen at kende.

Hvordan gør du så det? Lad os springe ud i det.

Et helt naturligt sted at starte er ved at beskrive, hvilke udfordringer dit produkt løser, og hvem der på papiret er i målgruppen for at købe det. Du kan trække på eksisterende data fra Google Analytics og Facebook Meta for at definere din målgruppes demografi.

Lær målgruppen at kende<span class="headline-symbol text-gold">.</span>

Hvad er brugerundersøgelser?

Brugerundersøgelser er metoder til at indsamle data om din målgruppes oplevelser, behov, præferencer og adfærd. Formålet med brugerundersøgelser er at forstå, hvad din målgruppe tænker, føler og gør. Du kan bruge den viden til at forbedre kunderejsen.

Der er forskellige typer af brugerundersøgelser afhængigt af, hvad du ønsker at undersøge.

Hvad er brugerundersøgelser<span class="headline-symbol text-gold">?</span>
Det får du ud af brugerundersøgelser

Typer af brugerundersøgelser

I en kendskabsanalyse undersøges din virksomheds kendskabsgrad. Du lærer, hvor godt markedet kender dig (sammenlignet med konkurrenterne), og hvad du er kendt for.

I en kundeanalyse får du forståelse for dine kunder. Du lærer, hvilke købskriterier og indvendinger kunderne har, forud for et køb. Analysen kan bruges til at kortlægge kunderejsen.

I en konkurrentanalyse sammenlignes din virksomhed med konkurrenterne ved hjælp af benchmarking, så du kender din konkurrencesituation og kan handle strategisk ud fra den.

I en tænke-højt test bliver du klogere på brugeroplevelsen på din hjemmeside.

Fokusgrupper og dybdeinterviews kan give indblik i kunderejsen – men den kan også bruges til at konceptteste et produkt, en service eller en kampagne inden lancering.

Hvad er kunderejsen?

Kunderejsen er den proces, som en kunde går igennem fra første gang, de bliver opmærksomme på dit brand, til de foretager et køb og hele efterkøbsoplevelsen.

Hvis du kender din kunderejse, har du indsigt i, hvordan dine kunder oplever mødet med dig og hvilke udfordringer, de møder undervejs. Du kan bruge kunderejsen til at afslører fejl, problemer og områder, hvor kunderejsen knækker, eller hvor du ikke leverer det, som kunden forventer.

Når du kender kunderejsen, kender du også alle touchpoints, hvor du og dine kunder er i kontakt. De kan være både analoge og digitale, ligesom de også kan være bevidste og ubevidste.

Hvad er kunderejsen<span class="headline-symbol text-gold">?</span>

Lær dine kunders sandhedsøjeblikke at kende

Et sandhedsøjeblik (også kaldet the moment of truth) er det kritiske øjeblik i kunderejsen, hvor din kunde træffer en vigtig beslutning. Det kan være øjeblikket, hvor hun beslutter at købe dit produkt, eller når hun vælger at blive en loyal kunde.

For en webshop kan et sandhedsøjeblik også være, når en kunde tilføjer en vare til indkøbskurven men forlader siden uden at købe. Hvis du ved, hvorfor det skete, kan du imødekomme den indvending og reducere antallet af forladte kurve.

Når du kender kunderejsen, kender du også sandhedsøjeblikkene, og du ved, hvordan du reducerer friktioner.

Sæt ansigt på målgruppen med en persona

En persona er en person, der repræsenterer målgruppen. Hvis du bruger personaer, har du en klar fordel, når du skal udvikle content. Du ved nemlig lige præcis, hvem du skriver til.

Hver målgruppe har sin egen persona. Med personaer sætter du et fiktivt ansigt på din målgruppe på baggrund af data fra en kundeanalyse, som indeholder de karakteristika, pains og gains, som du finder hos målgruppen.

 

Brug brugerundersøgelser til at sætte ansigt på målgruppen med en persona

Eksempel på en persona

Skab content, der møder kunderne, hvor de er.

Når du har indsigter fra brugerundersøgelser, kan du skabe målrettet content. Du kan indtænke forskelligt content afhængigt af, hvor dine kunder er i kunderejsen.

Udgangspunktet i content marketing er levere indhold til målgruppen, som skaber en større interesse, mersalg og en større loyalitet. Du kan bruge viden fra en kundeanalyse til at blive bedre i stand til at fastholde kundernes interesse og dermed få flere loyale kunder.

Skab content, der møder kunderne, hvor de er<span class="headline-symbol text-gold">.</span>

Implementér dine findings fra brugerundersøgelser

Du kan bruge data fra brugerundersøgelser til forretningsudvikling. Det kan være, du får vigtige indsigter fra en fokusgruppe, der repræsenterer målgruppen, som du er nødt til at handle på. 

Det behøver ikke kun at være på det strategiske niveau, du får gavn af det. Helt ned på eksekveringsniveau, kan du bruge indsigter fra brugerundersøgelser til at forbedre dit indhold. Derfor bør du også jævnligt tjekke ind med brugerundersøgelser hos din målgruppe for at sikre dig, at du er på rette spor.

Vil du gerne forstå dine kunder bedre?

Nu kender du nogle af de muligheder, du får med brugerundersøgelser, men at finde tiden til at lave dem, er en anden ting. Bare rolig, I got you.

Skal vi se, hvad vi kan finde på? Skriv til lf@oerskov.dk - det er gratis.

Sådan foregår det, når du skal have Ørskov Gruppen til at lave en brugerundersøgelse

Du sidder måske og tænker, at det lyder dyrt. Du får et prisoverslag her, og så kan du selv vurdere det. 

Priserne er selvfølgelig kun vejledende. De varierer ud fra indsamlingsmetode, ønskede antal respondenter og om du ønsker både kvantitative og kvalitative besvarelser. 

Hvis du ønsker flere brugerundersøgelser - enten flere typer eller en gentagelse for at måle effekten af dine aktiviteter - så finder vi en god pris på det.  

Giv mig et kald, hvis du har brug for hjælp til at afdække dine analysemuligheder.

Laura Riis Frederiksen

Marketingkonsulent
i Ørskov Gruppen A/S

Laura Riis Frederiksen

Send mig en mail
Eller ring 20 72 15 86

Ørskov 031121 1005