Hvad betyder Google Consent Mode v2 for dig, som har tracking på din hjemmeside?

Hvad betyder Google Consent Mode v2 for dig, som har tracking på din hjemmeside?
Jesper Skyttegaard Jesper Skyttegaard | Udgivet: 30. januar 2024

Et af de seneste skridt i retning af at styrke brugernes privatliv online er Google Consent Mode V2. Her får du et indblik i betydningen af Google Consent Mode v2, og nogle tips til, hvad der bør gøres her og nu i forhold til tracking og online annoncering.

Lad os dykke ned i, hvad denne opdatering indebærer, og hvordan den kan forme fremtiden for online markedsføring og datasikkerhed.

Hvad er Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 er en opdateret funktion fra Google, der giver virksomheder mulighed for at tilpasse funktionaliteten af Google-tags baseret på brugerens samtykke til annoncer og analysecookies. Det er bl.a. med til at sikre, at sporing af reklamekampagner kun sker med brugerens samtykke.

Hvordan adskiller Google Consent Mode v2 sig fra tidligere versioner?

I modsætning til tidligere versioner er Consent Mode v2 en mere avanceret version, der kræver eksplicit brugersamtykke til cookies og datatracking, især når det drejer sig om personaliserede annoncer og analyse. Den nye version følger strengere normer og regulativer om privatliv. Formålet er at sikre, at data håndteres på en måde, der respekterer brugerens valg og juridiske krav, især indenfor EU og EØS.

Den nye Google Consent Mode er mere en nødvendighed end et valg for hjemmesider, der ønsker at spore konverteringer nøjagtigt og effektivt optimere annonceringsudgifter fremadrettet. Google Consent Mode v2 er fuld operationel.

Hvis ikke den implementeres, vil de negative effekter for annoncører begynde fra marts 2024.

Hvorfor opdaterer Google Consent Mode?

Et webbaseret data- og reklamesystem, der gavner annoncører, udgivere og forbrugere skal bygge på tillid til, at slutbrugernes privatlivspræferencer respekteres. Det betyder, at når privatlivsreguleringer som GDPR, ePrivacy-direktivet og Digital Markets Act ændres og opdateres, vil udbydere af online systemer være nødt til at følge med.

ePrivacy-direktivet og GDPR regulerer lagring og adgang til data på brugerens enheder, og kræver samtykke for alle aktiviteter med behandling af persondata.

Digital Markets Act vil tvinge Google og andre store online platformsvirksomheder til at foretage forskellige ændringer i deres produkter og tjenester.

Google Consent Mode v2 repræsenterer en af Googles initiativer til at fremme og sikre overholdelse af regler for tracking på nettet, herunder Googles egen overholdelse af disse reguleringer.

GDPR på en computer og datasikkerheds fluebenet

Google Consent Mode v2 og AI

Google Consent Mode v2 inkorporerer AI, især maskinlæring, i sin tilgang til konverteringsmodellering. Når brugere giver samtykke til cookies, er det ligetil at indsamle omfattende data til præcis målretning af annoncer og analytics. Men når brugere afviser cookies, bliver data begrænset og anonymiseret, hvilket skaber ”huller” i analytics.

Google anvender maskinlæring i konverteringsmodellering til at udfylde disse ”huller”. Den analyserer data og trends fra brugere, der har givet samtykke, for at estimere adfærden hos brugere, der ikke har givet samtykke.

Denne AI-baserede metode bruger observerbare data og historiske tendenser, sammenligner det med data fra brugere, der har givet samtykke. Denne proces hjælper med at modellere og genskabe en betydelig del af konverteringsstierne fra annonceklik, der ellers ville gå tabt.

Selv om det ikke er 100% nøjagtigt, forbedrer denne AI-drevne tilgang markant analysen af konverteringsdata og giver bedre indblik end at stole udelukkende på data fra brugere, der har givet samtykke.

Erstatter Google Consent Mode v2 behovet for et cookie-banner?

Nej, tværtimod. For at bruge Google Consent Mode v2 skal man have et cookie-banner på plads fra en samtykkeforvaltningsplatform (CMP), der er godkendt af Google, samt efterlever krav vedr. GDPR og ePrivacy-direktivet.

Google Consent Mode v2 kører gennem CMP’en, hvilket betyder at den modtager signaler om, hvorvidt en bruger har givet samtykket eller ej via banneret.

Det er til enhver tid hjemmesideejerens ansvar først at indsamle samtykker til alle cookies og sporingsmetoder der bruges på webstedet, og sikre at det sker i henhold til lov om GDPR og andre love, der regulerer databeskyttelse.

Derfor skal du implementerer Google Consent Mode v2

Uden Google Consent mode v2 vil der efter marts 2024 ikke blive indsamlet data om nye brugere i EU og EØS af dine reklameplatforme som Google Ads og GA4. Derfor vil måling og rapportering og evnen til at lave remarketing være næsten meningsløs. Dine budgetalgoritmer vil køre på unøjagtige og ufuldstændige data, hvilket fører til mindre effektiv annonceforbrug.

Hvis du er i tvivl om din hjemmeside lever op til kravene, eller om du kommer til at gå glip af tracking efter marts 2024, så tag fat i os, så finder vi en løsning på det.

 

Kilde: Google, Cookie Information

 

Vil du vide mere?

Peter Glargaard

Direktør og medejer
i Ørskov Gruppen A/S

Peter Glargaard

Send mig en mail
Eller ring 21 22 09 55

Datasikkerhed