Sådan får du flere kunder med relationsmarketing

Lone Kirk Jørgensen Lone Kirk Jørgensen | Udgivet: 3. juli 2025

Vi bliver udsat for en konstant strøm af reklamer, budskaber og kampagner, der alle forsøger at fange vores opmærksomhed.

Vores øjne fanger dem måske, men vores hjerner lukker dem ude, for vi har vænnet os til at sortere, scrolle og ignorere.

Hvorfor virker relationsmarketing?

Den klassiske markedsføring er baseret på en push-tilgang. Du skubber dit budskab foran dig, forsøger at trænge igennem støjen og håber på, at nogen bider på. Det virker nogle gange, men det er sjældent det, som skaber vedvarende relationer og loyale kunder.

Når du i stedet laver relationsmarketing, opbygger du relationer gennem generøst indhold, formidling af viden og personlighed. Det er især godt, hvis du vil tiltrække kunder, der ikke bare køber en gang, men vender tilbage og anbefaler dig og din virksomhed til andre.

Skab tillid med generøst og ærligt indhold

En af de mest holdbare måder at tiltrække kunder på er ved at dele værdifuldt og tillidsskabende indhold. Når du giver noget af dig selv, en konkret faglig indsigt, et godt råd eller en personlig historie, skaber du tillid.

 

Og tillid er den vigtigste valuta i enhver forretning

Det er tillid, der gør, at vi rækker ud til dig frem for konkurrenten.

Det er tillid, der gør, at vi tør investere vores penge hos din virksomhed.

Og det er tillid, der får os til at blive, også når det ikke går helt som forventet.

Brug storytelling i din markedsføring

Hvis du vil engagere dine kunder og gøre dig bemærket i en verden fuld af distraktioner, er storytelling et godt kneb. Brug historier i din kommunikation. Fortæl om fejl, du har lært af. Del hverdagsøjeblikke, hvor noget gik op for dig. Giv et indblik i det, der foregår bag facaden, også det der ikke ligner et glansbillede.

Når du fortæller noget ægte, og gør det i et sprog, der er til at forstå, flytter du dit brand eller din virksomhed fra at være endnu en udbyder til at være et menneske, din målgruppe kan identificere sig med og have tillid til.

Brug storytelling i din markedsføring

Vær ultrakonkret i dine tekster

Hvis du vil lave indhold, der sætter sig fast i hukommelsen hos din målgruppe, så er en ting helt afgørende: det skal være ultrakonkret og billedrigt.

Vi husker ikke abstrakte koncepter lige så godt, som vi husker billeder, stemninger og detaljer.

Når du læser:

"Vi leverer produkter af høj kvalitet." Så har du hurtigt glemt det, for hvad betyder det?

Men hvis du læser:

"Vi har produceret en lille bolt, som skulle holde til 1.200 omdrejninger i minuttet. Vores montør opdagede en mikroskopisk skævhed og bad om at få den lavet om. Det forsinkede leverancen med en halv dag, men sparede kunden for fem dages nedetid."

Så ser du for dig, hvad afsenderen mener med kvalitet og husker det.

Det er netop derfor, storytelling i markedsføring virker så godt. Når du fortæller historier, der er levende, sanselige og fulde af billeder, aktiverer du dine modtageres hjerner på en måde, så de bedre husker dig.

Og når de husker dig, er du langt tættere på at blive valgt, næste gang dine potentielle kunder har brug for det, du tilbyder.

Markedsføring skal ikke larme 

Formålet med relationsmarketing er at blive top-of-mind hos dem, der på et tidspunkt får brug for det, du tilbyder. Når du gør det godt og er vedholdende, vil du opleve, at kunderne kommer til dig. Ikke fordi du har råbt højest, men fordi du har givet dem tillid og reel værdi.

Og når først du har den relation, er du ikke længere én blandt mange. Så er du det oplagte valg.

Sådan kommer du i gang med relationsmarketing

  1. Sæt dig ind i, hvad dine kunder har brug for og skab indhold, der hjælper dem

  2. Brug dit eget sprog og dine virkelige erfaringer

  3. Del historier, der viser, hvad din virksomhed står for, og hvorfor det gør en forskel

  4. Hav tålmodighed. Relationsbaseret markedsføring tager tid

Er du træt af at larme for at blive hørt?

Lad os tage en snak.

Lone Kirk Jørgensen

Marketingkonsulent
i Ørskovgruppen

Lone Kirk Jørgensen

Send mig en mail
Eller ring 53 34 09 89