Hvad er en tænke-højt test?
En tænke-højt test er en brugervenlighedstest (også kaldet UX-undersøgelse), hvor testpersoner udfører konkrete opgaver på din hjemmeside, mens de sætter ord på deres tanker og handlinger. Formålet er at få indsigt i, hvordan brugere interagerer med din hjemmeside, og hvilke udfordringer, de møder undervejs. Det giver dig indsigt i, hvad der fungerer godt, og hvad der kan forbedres.
Derfor skal du overveje en tænke-højt test
En tænke-højt test giver dig værdifuld indsigt i brugernes oplevelse og interaktion med din hjemmeside.
Undersøg din hjemmesides brugervenlighed
Når brugerne sætter ord på deres tanker, får du en klar forståelse af, hvad der fungerer godt, og hvad der ikke gør. Det kan afsløre problemer, som du ikke selv har opdaget. Hvis der er små irritationsmomenter eller forvirrende elementer, vil testpersonerne nævne det. Det giver dig mulighed for at rette op på det, inden det bliver et større problem.
Undgå gætteri
I stedet for at gætte, hvad brugerne vil, får du konkret feedback direkte fra dem. Det gør en stor forskel at høre, hvordan folk oplever din hjemmeside.
Tænke-højt testens mange muligheder.
Tænke-højt testen kan anvendes til at teste hjemmesider og prototyper. Uanset om du arbejder med en færdig hjemmeside eller en interaktiv prototype, giver tænke-højt testen dig en indsigt i, hvordan brugere interagerer med dit design.
Når du tester en hjemmeside, kan du afdække konkrete problemer med navigation, layout og funktionalitet i reelle brugssituationer. Hvis du tester en prototype, der endnu ikke er færdigudviklet, kan du få tidlig feedback, som gør det muligt at foretage forbedringer, inden det endelige produkt lanceres.
Sådan laver du en tænke-højt test
Under en tænke-højt test bliver en testperson bedt om at udføre specifikke opgaver, som for eksempel at finde et par sko i størrelse 42 og lægge dem i kurven eller at skifte profilbillede. Testpersonen kan også udforske hjemmesiden eller prototypen frit for at afdække eventuelle problemer. Mens de tester, opfordres de til at sætte ord på deres tanker og handlinger.
Her er en trin-for-trin guide til, hvordan du gennemfører en tænke-højt test:
Forberedelse
- Vælg de opgaver, som testpersonerne skal udføre. Opgaverne bør dække vigtige funktioner på din hjemmeside.
- Vælg deltagere, der repræsenterer din målgruppe. For at få valide resultater er det vigtigt, at de er potentielle kunder i din virksomhed.
Gennemførelse
- Start med at forklare testpersonerne, hvordan en tænke-højt test fungerer. Giv dem et klart billede af, hvad der forventes.
- Testpersonerne arbejder sig gennem opgaverne, mens de tænker højt og beskriver deres handlinger og tanker. Som testleder observerer du, tager noter og optager video for at kunne dokumentere deres oplevelse.
Analyse
- Gennemgå optagelserne og sammenfat mønstre, problemer og brugerfeedback i en rapport.
Skab variationer med en tænke-højt test
En tænke-højt test kan varieres og tilpasses til dine behov. Én tilgang er at lade testpersoner bevæge sig frit rundt på hjemmesiden. Det giver indsigt i user-flowet i en realistisk kontekst og afdækker områder, du måske ikke har overvejet. En anden tilgang er opgaveløsning, hvor testpersonerne udfører bestemte opgaver for at teste brugervenligheden.
I begge tilfælde kan du lave opfølgende interviews, hvor du spørger ind til testpersonernes oplevelser efter de har brugt hjemmesiden.
Synes du, det lyder lidt for avanceret?
Vi kan gøre det for dig. Det koster cirka 22.000 eks. moms.
Tænker du:
”Nej tak, det er for dyrt. Jeg vil hellere bruge 4 uger på at gøre det selv”
eller er du mere på:
”Sæt i gang med det vons!”
Hvis du er mest på den sidste – eller skal du overtales – så hiv fat i Laura på lf@oerskov.dk
Vi kan hjælpe dig med din tænke-højt test
Er du klar til at optimere din brugeroplevelse? Lad os hjælpe dig med din tænke-højt test! Vi står klar til at:
- Opsætte testen og definere de opgaver, der skal gennemgås
- Udvælge de rette respondenter
- Afvikle brugertests og levere testvideoer (5-8 brugertests afslører ca. 75% af problemerne)
- Udarbejde en rapport med anbefalinger, problemstillinger og skærmbilleder
- Fremlæg resultaterne i en præsentation
Vil du vide mere om dine kunder og konkurrenter? Ræk ud til mig her.
Marketingkonsulent
i Ørskov Gruppen A/S
Laura Riis Frederiksen
Send mig en mail
Eller ring 20 72 15 86
Var det ikke den analyse, du var på jagt efter?
Måske var det: